YKAT Blog

Abu Nu'man mempunyai minat yang mendalam dalam senireka, grafik, permaculture, survival skills, berniaga, teknologi IT & menulis. Berkongsi ilmu agama dan tadabbur Al-Quran sebagai motivasi kepada anak-anak muda & masyarakat. Beliau kini terlibat aktif bersama NGO di Pahang iaitu Yayasan Kebajikan At-Tibyan untuk kerja-kerja dakwah, pendidikan...

Abu Nu'man mempunyai minat yang mendalam dalam senireka, grafik, permaculture, survival skills, berniaga, teknologi IT & menulis. Berkongsi ilmu agama dan tadabbur Al-Quran sebagai motivasi kepada anak-anak muda & masyarakat. Beliau kini terlibat aktif bersama NGO di Pahang iaitu Yayasan Kebajikan At-Tibyan untuk kerja-kerja dakwah, pendidikan & kebajikan. Selain itu, beliau juga menyediakan perkhidmatan freelance dalam kerja-kerja IT dan grafik. Selain itu, beliau juga berminat untuk menjadi kaunselor, pendengar dan pemudahcara kepada mana-mana ahli masyarakat yang mempunyai masalah dalam kehidupan.

More
Scripture and Science: A Profound Connection Revealed Through Time
Abdul Azim
English Section
"If religious scriptures have advanced scientific knowledge, why isn't there USEABLE knowledge like antibiotics, insulin, jet engines etc?" by Doc Firstly, we need to look at the context in which it was revealed, the state of society, and civilization at that time. These scripture (Al-Quran) are not all about science. If they were to talk...
Continue reading
Tak tahu tujuan hidup
Abdul Azim
Depression
"Untuk orang yang rasa tiada tujuan hidup. macam mana nak kerja macam orang normal? saya nak cari kerja, saya nak bina masa depan baru. Tapi bila fikir balik untuk apa? saya takde rasa nak apa2 kat dunia ni. Kalau ada orang yang sebelum ni rasa macam saya, macam mana nak dapatkan tujuan hidup. sebab saya rasa nak berubah. tapi serius susah sangat m...
Continue reading
Mencari Cahaya dalam Kegelapan
Abdul Azim
Depression
"Boleh x kalau sya nk meluah kt sini. Saya sudah 5hari stop ubat secara tiba-tiba. Saya da putus harapan nak sembuh. Emosi saya tak stabil.. perkara yg kecil pn akan buat sy menangis terlalu sedih. tengok movie pn boleh menangis, buat kerja pn boleh menangis, baring pun boleh menangis. Entahlah saya tak tahu kenapa sy. Saya betul2 penat dengan semu...
Continue reading
Umat Dakwah: Buang Alasan dan Cuba
Abdul Azim
Tazkirah
ٱدْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِٱلْحِكْمَةِ وَٱلْمَوْعِظَةِ ٱلْحَسَنَةِ ۖ وَجَـٰدِلْهُم بِٱلَّتِى هِىَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِۦ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِٱلْمُهْتَدِينَ  Invite ˹all˺ to the Way of your Lord with wisdom and kind advice, and only debate with them in the best manner. Surely your Lord ˹alone˺...
Continue reading
Meluruskan Salah Faham: Panduan untuk Memahami dan Menerima Perbezaan Pendapat
Abdul Azim
Salah Faham Masyarakat
Soalan "Saya telah berusaha menjelaskan pentingnya mengutamakan amalan sunnah yang berdasarkan pada dalil. Sebagai contoh, saya menceritakan tentang keutamaan ucapan istighfar daripada alhamdulillah setelah selesai solat, kerana istighfar memiliki dalil yang khusus & jelas dicontohi Nabi. Namun, terdapat seseorang yang kurang setuju dengan pand...
Continue reading
Cinta Hachiko
Abdul Azim
Tazkirah
Bukti cinta bukannya dengan perkataan, kerana mulut tidak mampu menafsirkan apa yang ada dalam hati. "Akan ku redahi lautan api" digambarkan tahap cinta yang tinggi sehingga sanggup melakukan apa sahaja. Tetapi jika betul lautan api didepan, adakah akan benar-benar diredah? Itu adalah ungkapan dusta yang mampu lidah lakukan. Jika benar dia melakuka...
Continue reading
Episod 1 : Istighfar Selepas Solat
Abdul Azim
Komik Pendidikan
Komik "Dialog Ilmu Uwais dan Imran" menampilkan percakapan yang mendalam dan inspiratif antara Uwais dan Imran. Melalui suasana yang hangat dan penuh hormat, mereka bertukar pandangan tentang pentingnya beristighfar dan bersyukur setelah solat. Dengan menggunakan gaya bahasa yang sopan dan santai, komik ini menggambarkan keakraban dan nilai-nilai p...
Continue reading
Do we need to worry about our deeds not being accepted?
Abdul Azim
English Section
1. In our daily lives as Muslims, we must engage in various acts of worship as a sign of our desire to draw closer to Allah and as an expression of gratitude, as being obedient to Allah's commands is a way of showing thankfulness. 2. However, have you ever wondered or questioned whether the worship we perform is accepted or not? Do we ever ponder i...
Continue reading
3 Rahsia Amalan Diterima!
Abdul Azim
Tazkirah
@abuwaidz 3 Rahsia Amalan Ibadah Tidak Jadi Sia-Sia. Kita taknak jadi orang rugi,bila buat ibadah dapat penat dan tak dikira. Bila nak beribadah mesti kena ikut cara yg telah ditunjukkan, bukan cara yg kita rasa baik atau orang kata baik. Cara ibadah mestilah cara Allah SWT yg ditunjukkan melalui Nabi SAW, kerana Dialah pemilik syariat ini. Jika be...
Continue reading
Islam and belief in Jesus
Abdul Azim
English Section
Status of the Prophet Isa/Jesus in IslamIn Islam, Prophet Isa is highly respected as one of the important prophets and messengers of Allah. He is not God or the Son of God, but rather a human being entrusted with a special mission by Allah to convey messages and revelations to humanity. Not believing in him means that a person's faith as a Muslim i...
Continue reading
Musibah Menghapus Dosa
Abdul Azim
Tazkirah
Setiap yang dihadapi oleh seseorang, sama ada berupa kesenangan mahupun kesusahan adalah ujian untuk melihat siapakah yang lebih baik amalannya di sisi Allah. َنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَا يُصِيبُ الْمُسْلِمَ مِنْ نَصَبٍ وَلَا وَصَبٍ وَلَا هَمٍّ وَلَا حُزْنٍ وَلَا أَذًى وَلَا غَمٍّ حَتَّى الشَّوْكَ...
Continue reading
Menyantuni Gelandangan
Abdul Azim
Programs
" RAYAU MALAM" Inisiatif Positif Masjid Tepian Putra Kuantan Untuk kali yang ketiga, *Masjid Tepian Putra Kuantan* bersama-sama *Yayasan Kebajikan At-Tibyan* mengadakan program menyantuni gelandangan dipusat Bandar Kuantan. Pada minggu ini, kawasan Jalan & Lorong Pasar Besar Kuantan menjadi sasaran lokasi program. Pihak Jawatankuasa Masjid Tepi...
Continue reading
What other path would you take?
Abdul Azim
English Section
Seeking the Balance: Navigating Worldly Pursuits and Spiritual Commitments, Guide from Al-Quran "Man is only between two things; if not occupied with religion, then occupied with worldly matters". This busyness ultimately makes us tired. Being busy with the world will lead to exhaustion, and being busy with the hereafter will also result in fatigue...
Continue reading
Nak Pergi Ke Mana Lepas ni?
Abdul Azim
Tazkirah
"Manusia ni antara dua sahaja,kalau tidak disibukkan dengan agama, maka akan disibukkan dengan hal dunia". Kesibukkan ini akhirnya membuatkan kita akan lelah.Sibuk dunia akan letih, sibuk akhirat pun letih. Tetapi sibuk manakah yang berbaloi dan yang manakah pilihan ramai? Ya, sibuk untuk urusan dunia. Ramai memilih untuk sibuk urusan dunia kerana ...
Continue reading
Kekuatan Rakyat Palestine
Abdul Azim
Tazkirah
Isu Palestin masih tidak reda dan tidak nampak tanda-tanda ia berakhir dalam tempoh yang terdekat. Walau apapun punca peperangan samada akidah ataupun politik, umat Islam diperlakukan tanpa belas seolah mereka tidak ada hak untuk hidup di bumi ini. Sejarah tidak menipu, bukan sahaja di bumi Palestin, tetapi di seluruh dunia. Srebrenica Massacre di ...
Continue reading
Apa yang kita lebih sayang?
Abdul Azim
Tazkirah
Dalam hidup ini pasti ada benda dan perkara yang kita sangat sayang contohnya anak isteri, ibubapa dan juga mungkin benda-benda yang kita beli seperti rumah, kereta, telefon, komputer, koleksi barangan dan sebagainya. Kenapa? Kerana semua perkara itu kita telah dapatkan dengan susah payah, memerah keringat, membanting tulang siang dan malam.Itulah ...
Continue reading
Nak Hidup Berapa Lama?
Abdul Azim
Tazkirah
Renungan Menghadapi Kematian dalam Perspektif Surah Al-Baqarah "Nak hidup berapa lama?" sebuah soalan yang mengajak kita merenung lebih dalam mengenai kehidupan ini dan yang akan datang. Surah Al-Baqarah dalam Al-Quran mengajarkan kita banyak tentang keangkuhan dan ego manusia, yang kadang-kadang membuat kita sering lupa akan hakikat kematian dan k...
Continue reading
Buntu Hidup Tak Boleh Move On!
Abdul Azim
Kisah Masyarakat
Dalam suasana ekonomi yang kurang stabil dan tidak menentu saat ini, ramai yang merasa terjejas. Dengan tekanan perasaan, masalah kewangan, masalah keluarga dan masalah masyarakat yang kian meruncing, yang buntu dengan hidup dan struggle mencari jalan keluar. Namun, sebelum kita mencari jalan keluar, kita mesti memahami sebab-sebab utama masalah in...
Continue reading
给非穆斯林朋友的伊斯兰教简介
Abdul Azim
Mandarin
🌟 对非穆斯林朋友的简单介绍关于伊斯兰 🌟 阿萨拉姆·阿莱克姆和平安!许多人可能还不完全了解伊斯兰是什么。让我们简单看一下! 🌙 唯一神论:伊斯兰中的上帝概念 唯一神论意味着相信只有一个上帝,即真主。 重要的是:真主不仅是穆斯林的上帝,还是整个宇宙和所有人的上帝,无论他们的宗教如何。 为什么我们要崇拜真主?因为他是整个宇宙的创造者和管理者。 🕌 穆罕默德是谁? 穆罕默德是一位文盲的使者。他被真主派遣,不仅是为穆斯林,而是为所有人类。他是一个拥有所有好品质的最佳领导人的典范 📖 什么是古兰经? 古兰经是伊斯兰的圣书,是真主的话。 它是一个全面的生活指南,涵盖了精神,道德,社会和法律方面。有人说这本书是穆罕默德写的,但他是不会读写的。这本书从哪里来的呢?必须有证据。稍后我们再讨论! ❌ 常见的误...
Continue reading
The Story of Prophet Adam and Iblis: A Mistakes and Obedience
Abdul Azim
English Section
In the beautiful heaven, Prophet Adam was honored by God by being placed in paradise. However, he was given one command: do not approach a particular tree. God's decree: "And We said, 'O Adam, dwell, you and your wife, in Paradise and eat therefrom in [ease and] abundance from wherever you will. But do not approach this tree, lest you be among the ...
Continue reading