YKAT Blog
Kerajaan dalam usaha iktiraf penghafaz 30 juzuk al-Quran setaraf diploma
- Universiti Malaysia Perlis (UniMAP)
- Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM)
- Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM)
- Universiti Malaysia Pahang Al-Sultan Abdullah (UMPSA)
- Universiti Kuala Lumpur (UniKL)
- Universiti Selangor (UniSEL)
Pengiktirafan Penghafal al-Quran dalam Sistem Pendidikan Negara: Langkah Transformasi Komprehensif
Bagan Datuk, 30 Januari – Kerajaan sedang mengambil inisiatif memperkukuhkan pendidikan tahfiz dengan mengiktiraf para hafiz al-Quran menerusi Sijil Kemahiran Malaysia (SKM). Melalui inisiatif ini, pelajar yang menghafal 20 juzuk al-Quran akan dianugerahkan SKM Tahap 3, manakala yang menghafal 30 juzuk akan diberikan SKM Tahap 5, setaraf diploma.
Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, yang juga Pengerusi Majlis Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) Negara, menjelaskan bahawa usaha ini dijalankan dengan kerjasama Agensi Kelayakan Malaysia (MQA). Langkah ini bertujuan memastikan pendidikan tahfiz bukan sahaja mendapat pengiktirafan rasmi, tetapi juga membekalkan kemahiran yang relevan bagi meningkatkan kebolehpasaran lepasan tahfiz.
Integrasi Pendidikan Tahfiz dengan TVET
"Inisiatif ini membolehkan pelajar tahfiz memperoleh sijil kemahiran yang diiktiraf tanpa perlu mengambil SPM atau diploma secara tradisional. Mereka boleh terus menyambung pengajian dalam bidang TVET dengan kelayakan SKM yang diiktiraf universiti tertentu," kata Ahmad Zahid.
Bagaimanapun, pengiktirafan ini hanya akan diberikan kepada pelajar dari institusi tahfiz yang berdaftar bagi memastikan institusi tersebut memenuhi standard pendidikan dan keselamatan yang ditetapkan.
"Saya melihat ini sebagai usaha menambah baik sistem pendidikan negara supaya lebih fleksibel dan terbuka kepada pelbagai laluan pendidikan, bukan sahaja akademik konvensional tetapi juga kemahiran yang memberi nilai tambah kepada pelajar tahfiz," tambah beliau.
Keperluan Pendaftaran Institusi Tahfiz
Ketika ini, sebanyak 1,199 institusi tahfiz berdaftar di Malaysia, manakala lebih 2,500 institusi masih belum didaftarkan. Ahmad Zahid menggesa institusi tahfiz yang belum berdaftar agar segera melengkapkan proses pendaftaran bagi membolehkan pelajar mereka menikmati manfaat inisiatif ini.
"Sebilangan maahad tahfiz enggan berdaftar kerana isu pematuhan syarat seperti kelengkapan keselamatan, kemudahan dapur, atau penginapan pelajar. Namun, dengan pendaftaran, pelbagai bentuk bantuan boleh disalurkan untuk menambah baik kualiti institusi tersebut," katanya.
Beliau turut menegaskan bahawa kerajaan bersedia membantu institusi yang berdaftar bagi memastikan mereka memenuhi keperluan piawaian, sekaligus memberi manfaat lebih besar kepada para pelajar.
Peluang Melanjutkan Pengajian dan Pembangunan Kerjaya Hafiz
Sebagai sebahagian daripada langkah pengiktirafan ini, enam universiti di bawah Rangkaian Universiti-Universiti Teknikal Malaysia (MTUN) telah menyatakan kesediaan untuk menerima lepasan tahfiz yang memiliki SKM. Universiti yang terlibat adalah:
Melalui pengiktirafan ini, para hafiz tidak hanya terhad kepada peranan sebagai imam atau tenaga pengajar tahfiz, tetapi juga berpeluang menceburi pelbagai bidang profesional seperti keusahawanan, pengurusan Islam, teknologi maklumat, kejuruteraan, dan perkhidmatan awam yang bersesuaian dengan kemahiran TVET.
Ke Arah Hafiz Profesional dan Berdaya Saing
Ahmad Zahid turut menekankan perlunya pendekatan menyeluruh dalam memastikan masa depan lepasan tahfiz lebih terjamin. Dengan lebih 10,000 pelajar tahfiz lulus setiap tahun, penting untuk mereka mempunyai laluan kerjaya yang jelas dan tidak terbatas kepada sektor keagamaan sahaja.
"Inisiatif ini bukan sekadar memberikan sijil, tetapi mewujudkan ekosistem pendidikan yang lebih inklusif dan berdaya saing. Hafiz profesional bukan sahaja menguasai al-Quran, tetapi juga memiliki kemahiran tambahan yang dapat memberi manfaat kepada masyarakat," katanya.
Enter your text here ...
Dalam dunia yang semakin mencabar dengan pelbagai unsur negatif dari pelbagai arah, ibu bapa digesa agar tidak teragak-agak untuk memberikan pendidikan al-Quran kepada anak-anak sejak kecil. Pemahaman mendalam terhadap al-Quran bukan sahaja membentuk akhlak yang mulia tetapi juga menjadi benteng utama dalam menghadapi cabaran kehidupan moden.
Galakan kepada Ibu Bapa: Al-Quran Sebagai Benteng Generasi
Dalam dunia yang semakin mencabar dengan pelbagai unsur negatif dari pelbagai arah, ibu bapa digesa agar tidak teragak-agak untuk memberikan pendidikan al-Quran kepada anak-anak sejak kecil. Pemahaman mendalam terhadap al-Quran bukan sahaja membentuk akhlak yang mulia tetapi juga menjadi benteng utama dalam menghadapi cabaran kehidupan moden.
Menghafal dan memahami al-Quran membolehkan generasi muda memiliki asas yang kukuh dalam pegangan hidup mereka. Ia membimbing mereka dalam membuat keputusan yang baik, menjadikan mereka individu yang berprinsip, serta lebih berdaya saing dalam pelbagai bidang.
Kerajaan terus komited dalam memperkukuhkan pendidikan tahfiz sebagai salah satu landasan penting dalam membentuk generasi yang bukan sahaja cemerlang dalam ilmu agama tetapi juga bersedia menghadapi cabaran dunia dengan nilai-nilai Islam yang kukuh.
Dengan komitmen berterusan daripada kerajaan, institusi tahfiz, dan masyarakat, diharapkan pengiktirafan terhadap penghafal al-Quran ini dapat meningkatkan taraf pendidikan Islam di Malaysia serta mengukuhkan integrasi ilmu agama dengan kemahiran moden.
When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.
Comments